Stěžovací

Před časem mi kamarádka poslala v e-mailu takové shrnutí o tom, jak žije a jak se jí daří, a já jsem se dnes pokusila o totéž v e-mailu pro ni. Ani nevím proč a jak, rozepsala jsem se mimo jiné o tom, co mi na Francii vadí, a rozhodla jsem se tu část svého e-mailu ocitovat.

Na úvod bych ráda řekla, že to neznamená, že bych se cítila nešťastná. A taky jsem si vědomá toho, že si v podstatě nemám na co stěžovat, protože spoustě lidí po celém světě se daří daleko hůř než mně. Ale každý má občas sklon se trochu litovat, ne? Ten svůj e-mail tady cituju spíš proto, abych vás obeznámila se svým pohledem na to, jak to ve Francii chodí.

Já osobně se mám dobře. Pracuju pořád v novinách, bydlím pořád ve Francii, pořád jsem zamilovaná do svého Motýla.

Zároveň mě život ve Francii někdy požádně štve. Vážně jsem si tu zemi kdysi zidealizovala a realita je jiná. Přijde mi, že mají prostě pár mezer v systému, které se projevují v každodenním životě. Vadí mi to o to víc, ze mám srovnání s Lucemburskem, kde je život přece jenom pohodlnejší. V Lucembursku se nikdo nestará, odkud jsi a kde bydlíš, všechny administrativní a jiné záležitosti jsou mnohem rychlejší. A ve Francii prostě spousta věcí nejde. Například když mi nabourali auto a pojišťovna mi měla proplatit opravu. Dát mi peníze v hotovosti prostě nejde. Poslat mi peníze na účet taky nejde, protože mám účet v Lucembursku a kvůli nim bych si musela otevřít účet ve Francii (což mi připadá zbytečné, protože za vedení účtu se taky něco platí a výplata mi stejně chodí na lucemburský účet, tak na co bych měla další?). Dají mi šek, jenže ten je mi taky na nic, protože mi ho nikdo v hotovost nepromění. Můžu ho akorát odnést do své francouzské banky (jenže já žádnou nemám). Tak to prostě je a člověk se může nakrásně rozčilovat, že je ten systém omezený a neflexibilní, je mu to na nic.

Rozčiluje mě už i to, jak si Francouzi celou tu svou zemi špatně vybudovali. Přijde mi, že v Čechách je daleko míň vesnic a obcí, kde vůbec nic není. V každý vesnici snad je kde koupit chleba nebo noviny, většinou je tam i nějaká hospoda. A taky autobusová zastávka nebo vlak. Ve Francii je obrovské množství vesnic, kde není nic. V jedné takové bydlím. A štve mě to. Nedá se tam nic dělat. Kvůli každý blbosti člověk musí někam popojet autem. A to se komplikuje, když začne padat sníh. To kvůli tomu jsou teď všude dopravní kalamity. V Čechách když je nebezpečný jet do práce autem, lze většinou použít nějaký jiný dopravní prostředek. Zatímco Francouzi jsou všichni tak blbě závislí na svých autech, že vyjedou do vánice letních gumách a i přesto, že se bojí.

Nebo mě rozčiluje školský systém ve Francii. Štve mě, že děti nechodí ve středu do školy. Spousta maminek se kvůli tomu musí domluvit se zaměstnavatelem, aby mohly ve středu zůstávat doma. Což je diskriminuje při hledání zaměstnání. Zaměstnavatel si dobře uvědomuje, že s nima ve středu nebude moct počítat, a tak si to radši nejdřív dobře rozmyslí, než zaměstná ženu, která už má děti. Děti pak chodí do školy 4 dny v týdnu, a to jsou tam od rána do večera. Osmileté dítě se ze školy vrací v 5 nebo v 6 večer, je na jednu stranu utahané, na druhou stranu rozjívené, a ještě má dělat úkoly. Já si myslím, že osmileté děti by ještě měly mít právo si občas prostě hrát. Nebo chodit na nějaké zájmové kroužky. Na to ale francouzské dítě má čas jenom ve středu, pokud má teda při ruce maminku, která ho na ty kroužky může autem vozit. Jenže o středeční aktivity je logicky velký zájem, takže pro spoustu dětí v nich nakonec není místo. Teď se v médiích začalo mluvit o tom, že by se to středeční volno mělo zrušit. Ale nejsem si jistá, zda tím pádem zkratí každodenní výuku. Spíš se mluví o tom, že kvůli tomu budou muset zkrátit letní prázdniny. Tomu nerozumím. Vždyť by mohli useknout kousíček nejenom z letních, ale taky z ostatních prázdnin. Děti na prvním stupni mají 14 dní volno na podzim, 14 dní o Vánocích (to mi přijde v pořádku), pak 14 dní v únoru, 14 dní na Velikonoce a pak 2 měsíce v létě. My jsme tolik prázdnin neměli. Je pravda, že období od září do Vánoc bylo trochu dlouhé. Ale jinak přece ten týden volna úplně stačil!

4 thoughts on “Stěžovací

  1. Barbora 20.12.2010 / 14:34

    Francii nekriticky miluji. Už od dětství – začalo to myslím Třemi mušketýry. Ale když jsem tam strávila nějaký čas jako au pair a později jako stipendistka na vysoké škole, tak jsem si svůj názor trochu opravila: Francii nekriticky miluji, ale bez Francouzů. Ti mi velmi často připadají neuvěřitelně snobští, pokrytečtí a rozmazlení. Francouzky jsou posedlé sebenkontrolou, přičemž předstírají, že všechno jim jde „samo od sebe“. Jejich smysl pro humor za moc nestojí. A jejich hudební vkus je někdy na pováženou.
    A přesto si právě oni umějí udělat život taaak krásný!

    • Vanilka 20.12.2010 / 19:20

      To jste vystihla přesně. Člověk celkem snadno na všechno špatné zapomene, když pohlédne na gotické katedrály, pochutná si na sklence šampaňského nebo jiného vína, když se prochází v Normandii podél pláže a poslouchá švitoření racků. Všechno to má nenahraditelnou atmosféru. Francii vděčím za své nejkrásnější vzpomínky a zážitky. A za svého milého! Jenom si to musím častěji připomínat, třeba když naprosto zbytečně stojím celé dopoledne frontu na Prefektuře apod.

  2. zarox21 21.12.2010 / 14:11

    I já jsem vše francouzské nekriticky obdivovala až do chvíle, než jsem pro jednu francouzskou firmu začala pracovat. Tehdy mě upřímně zarazila zejména jejich „koloniální“ nadřazenost (samozřejmě ne u všech, ale u valné většiny). Dnes s odstupem přiznávám, že jsem se od nich hodně naučila, na druhou stranu ten obdiv už vážně není, co býval…

  3. ladyesik 26.6.2012 / 10:51

    To je překvápko, že v St nechodí do školy 🙂 Ale tak jsem to vždy taky chtěla, ale nevěděla jsem, že to tak někde funguje 😀

Zanechat Odpověď

