Víkend v Londýně

Pokud je to alespoň trochu možné, není nad to si čas od času dopřát malý únik z reality všedních dní. I když se jedná jen o kraťoučký výlet, nejdřív se na něj člověk může několik týdnů těšit, potom ho naplno prožít a nakonec na něj ještě pár dnů, možná týdnů myslet a vzpomínat.

Náš skok do Londýna byl opravdu bleskový. V pátek brzy ráno jsme odletěli a dnes v podvečer přistáli zpátky v Luxu. Zároveň jsme toho za ty tři dny tolik viděli a zažili, že nám připadá nemožné, že se jednalo opravdu „jenom“ o tři dny!

Pátek: ubytování v hotelu Abba Queen’s Gate, procházka Hyde Parkem, Buckinghamský palác, James’s Park, Westminstor zvenku, National Gallery, Covent Garden, pak skok zpátky do hotelu, abychom se převlékli na náš večerní program. Připravila jsem totiž Motýlovi překvapení v podobě lístků na baletní představení v Royal Opera House. Uznávám, že se jednalo spíš o dárek pro mě samotnou, Motýl by se bez baletu asi obešel. Ale tvrdí, že se mu představení líbilo. A mně se líbilo moc. Přišla jsem totiž na to, že od té doby, co nežiju v Praze, jsem na žádném baletu nebyla. Všeobecně se náš kulturní život omezuje na koncerty v Rockhal a v Galaxie. Byl nejvyšší čas to napravit!

Sobota: London Eye, Westminster zevnitř, St Paul’s Cathedrale, Tower Bridge, Oxford Street (což na sobotu odpoledne možná nebyla ta nejlepší volba, neboť v tamních obchodech bylo snad všechno obyvatelstvo Londýna!) a večeře v jedné indické restauraci v naší čtvrti (South Kensington).

Neděle: velká procházka Hyde Parkem a návštěva skvostného obchodního domu Harold’s. Je skvostný především vnitřní dekorací. Zboží je samozřejmě krásné taky. Pořídili jsme tam manžetové knoflíčky pro Motýla (bude to jeden narozeninový dárek navíc) a čaj, neboť co bychom to byli za turisty, kdybychom si z Londýna nepřivezli English Breakfast Tea a Earl Grey!

Kromě všech pamětihodností uvedených v turistických průvodcích jsem se snažila očima hltat taky obyčejný městský ruch, atmosféru a lidi – to, co mě vždycky fascinovalo na Praze, na Paříži, zkrátka na všech velkých městech. To, co mi v mém současném životě tolik chybí. Přišla jsem na to, že ráda pozoruju lidi kolem sebe. Ostatní lidé inspirují. V Londýně člověk jede ráno do práce metrem, autobusem nebo jde pěšky, zastaví se ve Starbucks pro svou ranní kávu, potkává lidi na ulici, a ať chce nebo nechce, komunikuje. Zatímco já jezdím do práce autem, většinou sama, a s nikým, kdo by mě mohl jakkoli inspirovat, se tudíž nesetkám.

Právě proto pokaždé, když poprvé zavítám do nějaké metropole, nevím, kam dřív s očima. Pozoruju ten běžný život, lidi kolem sebe a představuju si jejich životy.

Angličanky jsou neobyčejně elegantní. Ne nadarmo je Londýn spolu s Paříží a New Yorkem jedním z hlavních center módy. Londýnské ženy jsou nejen pěkně oblečené, ale i dokonale nalíčené. To jsem zpozorovala okamžitě v metru v pátek ráno, kdy jsme do Londýna přijížděli a Londýňané byli na cestě do práce. A taky jsou nesmírně otužilé! Zatímco já se choulila ve svém kabátě, některé z nich se procházely v tričku s krátkým rukávem, a hlavně ze sebe strhávaly saka a kabáty, jakmile se dostaly do poněkud vyhřátějšího vagónu. Asi jsou prostě citlivější k teplotním změnám.

Určitě bych v Londýně dokázala žít. Jistě jsou města s příznivějším podnebím, ale Londýn má styl a to se mi na něm líbí. Architektonicky sourodý a dynamický. Lidé přívětiví, sympatičtí a slušní. Atmosféra nezaměnitelná.

telefonní budka

lavička v Hyde Parku

London Eye

Big Ben

Tower Bridge

 

Zanechat Odpověď

