Když Francouzi stávkují

Když Francouzi stávkují, francouzský svět se zastaví. Nejezdí vlaky, autobusy a brzy ani auta, protože stávka probíhá také v rafinériích jako např. Total, a na většině beznínových pump tudíž rychle docházejí pohonné hmoty. Lidé nechodí do práce, protože zaprvé je stávka, a zadruhé se tam stejně nemají jak dostat. Ani nakupovat nechodí, protože obchody jsou zavřené. A děti nechodí do školy, protože stávkují učitelé a na gymnáziích dokonce i žáci.

Francouzská vláda připravila důchodovou reformu, podle které by se brána do důchodu otevřela až po dovršení 67. roku života. Francouzský národ se bouří. Nechce tak dlouho pracovat. Je pravda, že čekat do 67 let je dlouhá doba. Na druhou stranu jedna politička na rádiu France Info vysvětlovala, že průměrná délka života se v posledních letech prodlužuje, a kde tedy stát má pořád brát peníze na to, aby živil důchodce tak dlouho?

Můj osobní názor je takový, že až dosáhnu důchodového věku já, žádné důchody už existovat nebudou. Prostě si budu muset na svoje stáří našetřit během mládí. Je pravda, že jsem ještě nezačala – pořád je za co utrácet. A jsem takový ten „užívací typ“, který radši všechno rozfofruje teď, protože co kdyby mě zítra přejelo auto, že? Vím, že to není moudrý přístup.

Ale zpátky k tématu. Ve Francii mě fascinuje (jiné slovo jsem nenašla, protože nemůžu říct, že se mi to líbí, ale ani mi to není nijak proti srsti), jak jsou Francouzi soudržní. Zdaleka ne všichni stávkují. Zdaleka ne všichni cítí, že se jich problematika nějak týká. Ale pro své stávkující spoluobčany mají pochopení a ani je nenapadne nadávat, že nejede vlak nebo autobus, nebo že jsou kvůli tomu potom zácpy na dálnicích (to se podle mě časem taky vyřeší, až ten benzín opravdu dojde). Podle France Info 71% francouzských občanů se stávkami souhlasí.

Jediné, co trochu kazí stávkovací idylu, jsou tzv. „casseurs“, tedy indiviua, která se přidávají ke stávkujícím a rozbíjejí všechno, co jim přijde pod ruku. To proto ostatně majitelé obchodů v centrech měst zavírají – a ne proto, že bych chtěli taky stávkovat. Prostě mají strach o sebe, o zákazníky, o zboží a o vitríny.

Každopádně vláda se zatím zdá neoblomná, a ačkoli stávky probíhají s přestávkami už skoro dva měsíce, nemá se k ústupu. To be continued.

 

Zanechat Odpověď

