Taxikari

Prazsti taxikari se tesi svetovemu vehlasu.

Kdyz jsem v Praze bydlela, jejich sluzeb jsem vyuzivala pokazde, kdyz jsem nestihla posledni metro (po nekolika nepeknych zkusenostech s nocnimi autobusy). Vim tedy, ze cena se ma domlouvat predem, ze je lepsi si taxika zavolat nez ho chytat na ulici, a mit v mobilu ulozene cislu na uz vyzkousenou taxisluzbu.

Kdyz jsme se v sobotu vecer chystali do Opery, dosli jsme k zaveru, ze na metro to v podpadkach a s 80letou Motylovou maminkou mame moc daleko. Objednala jsem nam taxika u stejne spolecnosti, kterou jsem se „za mych mladych let“ nechavala vozit domu z pareb a baru. Auto smrdelo cigaretami, ridic nebyl moc komunikativni, ale prijel v domluveny cas, vysadil nas pred Operou a rekl si o 140 korun. S dnesnimi tarify MHD by nas to metrem sotva stalo min.

Po predstaveni jsme se chteli prece jenom trochu projit, a vydali se proto smerem k hotelu pesky. Lehce mrholilo, a kdyz jsme byli asi v polovine Vaclavaku, rozprselo se uplne. Na radu prisla improvizace. Nejdriv najit bankomat, protoze nam dosly ceske penize (vedeli jste, ze kdyz strcite lucemburskou kreditku do ceskeho bankomatu, nejnizsi castka, kterou muzete vybrat, je 1000 Kc?). Potom sehnat taxika. Zahnala jsem svuj reflex sahnout po mobilu. Daleko pohodlnejsi verzi se zdalo docupitat ke zlutemu taxiku zaparkovanemu opodal.

Ridic s dlouhym sedym vousem a obrim pivnim mozolem ani nesroloval okenko, kdyz jsem se ho prisla zeptat, jestli nas muze dovezt do Hastalske.

„No ja nevim… Ja tady cekam… Do Hastalsky to ja asi nestihnu,“ zahucel. A pak dodal: „Date mi tri stovky?“

Rychle jsem si v hlave zacala pocitat, jestli je mozne, aby po mne chtel dvojnasobek ceny nez za cestu z hotelu do Opery, kdyz jsme se prece uz skoro o polovinu priblizili. Pak jsme pohledla na zimou se tresouci, cim dal vic promoklou Motylovu maminku a odvetila: „Dam.“

Do Hastalske jsme podle meho nazoru nedojeli z Vaclavaku zrovna nejkratsi cestou, ale neodvazila jsem se protestovat. Pred hotelem jsem vytasila z bankomatu cerstve vyzvednutou tisicovku a zeptala se: „Budete mit nazpatek?“

A pan taxikar mi s usmevem na rtech, avsak naprosto vaznym tonem odpovedel: „Jestli chcete, budu mit nazpatek treba na milion.“

A ja mu to verim.

Zanechat Odpověď

